4. 1. 2012

Celoroční jízdenka na 365 dnů za 3650 Kč! Pražští zelení navrhují, aby město stanovilo cenu celoroční nepřenosné předplatní jízdenky (kupónu) na 3650 Kč, tedy na desetinásobek počtu dnů v roce. Návrh dlouhodobě dá Pražanům jistotu racionální ceny odpovídající 10 korunám za den. Dnes Pražané zaplatí za roční nepřenosný kupón 4750 Kč a za parkování v modré rezidenční zóně pouhých 700 Kč za rok. Nepoměr mezi poplatkem za veřejnou dopravu a individuální dopravu je zřejmý. Zelení navrhují změnu v době, kdy je dopravní podnik bez vedení a cenu jízdenky (respektive její horní limit) může stanovit Rada hl. m. Prahy a novému vedení jej oznámit jako hotovou věc.

Výpadek v příjmech navrhují zelení pokrýt z prostředků vybraných v hlavním městě za parkování. Jakékoli další rozšíření parkovacích zón či jiné regulace parkování by již bylo v režii města a parkovné by se stalo příjmem Dopravního podniku hl. m. Prahy. Dnes mizí parkovné v kapsách soukromých společností, zatímco údržba a opravy komunikací leží na bedrech města. Tato změna je v dlohodobém zájmu města z důvodů sociálních i kvůli ochraně životního prostředí. Takto nastavený systém bude znamenat zvýhodnění cestování MHD a bude zároveň sociálně udržitelný i pro nízkopříjmové skupiny obyvatel města. Na rozdíl od populistických slibů jízdného zdarma má racionální jádro a ekonomickou logiku.

Autor nápadu, předseda pražských zelených Petr Štěpánek se snížením jízdného nechal inspirovat ve Vídni: „Staronová rada má šanci nastavit skutečnou preferenci městské hromadné dopravy. 3650 Kč za 365 dní je srozumitelné, férové a dostupné řešení pro každého. Je to ekologicky i sociálně citlivé jízdné. Navíc není nejmenší důvod, aby peníze za parkování mizely v kapsách soukromníků napojených na radnicí, když mohou dotovat systém MHD. Ten Praha potřebuje z důvodů ekologických, sociálních i ekonomických.“

„Centrum Prahy se zřejmě bude i nadále rozrůstat, nová zástavba pro desetitisíce nových obyvatel má vzniknout na místě Masarykova, bubenského nebo žižkovském nádraží. Další zahušťování dopravy v centru města je však nepřijatelné a vedení města musí rychle začít zavádět účinná opatření k omezení pohybu aut v centru a zatraktivnění veřejné dopravy. „Deset korun za den“ je pro metropoli prvním krokem správným směrem,“ zdůrazňuje zelený zastupitel z Prahy 3 Ondřej Rut.

„Na provozovatele veřejné dopravy se nejde dívat jako na klasickou komerční firmu. Díky cenově dostupným tramvajím, autobusům, metru, vlakům či přívozům nemalá část cestujících dnes nechává svůj automobil v garáži, případně na odstavném parkovišti P+R mimo centrum. Pokud pravicová Rada hl. m. Prahy přistoupí ke zvýšení ceny jízdného ve veřejné dopravě, způsobí tím zahlcení Prahy individuální automobilovou dopravou. Následkem toho se město změní v jedno velké parkoviště, stoupne znečištění ovzduší i hlukové zatížení metropole. Vyšší cena zasáhne sociálně slabší rodiny. Určitě se chce rada složená z ODS a TOP09 vydat na tak tenký led nebo přistoupí na zelený návrh 365 dnů za 3650 Kč?“ ptá se Ivana Cabrnochová, zastupitelka za SZ v Praze 10.

Kontakty:
Petr Štěpánek – 608 702 154
Ondřej Rut – 737 431 945
Ivana Cabrnochová – 724 112 729

Tisková zpráva Strany zelených v Praze ze dne 10. 12. 2011