16. 9. 2007

(Aktuálně.cz – P. Baroch) Praha – Pražský primátor Pavel Bém přesně před rokem, kdy město na jeden den uzavřelo pro auta Smetanovo nábřeží v centru města, slíbil, že se k podobnému kroku magistrát odhodlá častěji. Dnem bez aut tak v Praze loni vyvrcholil tradiční Evropský týden mobility, jehož další ročník začíná právě dnes.
Bém svůj slib za celý rok nikdy nesplnil.

„Předpokládám, že během roku 2007 se čas od času odvážíme o víkendech na sobotu a na neděli Smetanovo nábřeží uzavřít a v těch hezkých letních, jarních dnech nechat otevřeno pouze a jenom pro pěší, pro cyklisty samozřejmě a také pro tramvaje. Je to dnes krásné korzo, Praha najednou žije, je vidět, že to prostě lze,“ řekl Bém 17. září 2006 při natáčení dokumentu o Evropském týdnu mobility.

Pro sdružení Auto*Mat, které se dlouhodobě zabývá pražskou dopravou, je to jeden z dalších důkazů toho, že hlavní město přistupuje k podpoře cyklistů, chodců a k omezování škodlivé automobilové dopravy jen formálně a neúčinně.

Cyklotrasa, co nic neřeší

Jedním z podmínek Evropského týdne mobility, kterého se každoročně účastní stovky měst včetně milionových metropolí, je přijmout aspoň jedno konkétní opatření pro zlepšení dopravy ve prospěch chodců, cyklistů či veřejné dopravy. Praha letos otevře novou cyklostezku v Modřanech.

Zatímco pro magistrát to je důkaz toho, že na lidi na kolech „nezapomíná“, sdružení Auto*Mat to pokládá jen za další formální krok Prahy.

„Magistrát prohlašuje za trvalá opatření projekty, které jsou pro zlepšení dopravní situace v Praze marginální,“ řekl Michal Křivohlávek, mluvčí Auto*Matu. „Novou cyklistickou stezku mezi Modřany a Zbraslaví samozřejmě vítáme. Tato trasa má ale pouze rekreační význam, její hodnota z hlediska dopravy ve městě je minimální.“

V Londýně sliby plní, ulici uzavřou

V rámci Evropského týdne mobility v roce 2005 hlavní město jako trvalé opatření udělalo to, že otevřelo středisko dopravních staveb, kde se zájemce dozví podrobnosti o plánech rozvoje veřejné dopravy, ale také o chystaných stavbách nových tunelů a dálnic pro auta.

Loni pražský magistrát otevřel 600 metrů dlouhou cyklostezku mezi Barrandovem a Krčí, tedy daleko od centra, kde jsou dopravní problémy kvůli nahuštěným autům nejhorší. Podobné je to s novou cyklostezkou i letos.

Protikladem jsou konkrétní opatření v jiných evropských metropolích. Například v Londýně narozdíl od pražského primátora Béma sliby plní. Úplně a natrvalo tam v centru města uzavřou autům jednu ulici a přemění ji na cestu pro pěší a cyklisty. 

V Kodani se půjčují auta, v Ženevě soutěží podniky

Také v dalších evropských velkoměstech jsou tamní politici poměrně radikální. V Kodani před dvěma lety instalovali deset bariér pro autmobily a vymezili parkovací místa pro takzvané sdílené automobily, které si půjčuje víc lidí.

Ženeva vloni vyhlásila Cenu za přínos podniků k mobilitě. Přihlášené podniky musely vytvořit plán, jak omezit dojíždění svých zaměstnanců do práce automobily.

San Sebastian v roce 2006 zorganizoval rozsáhlý program pro rozvoj cyklistiky včetně vytvoření nových cyklotras; výsledkem bylo měřitelné zvýšení cest na kole. V Budapešti loni například otevřeli novou expresní linku hromadné dopravy.

Praha své šance propásla

Sdružení Auto*Mat upozorňuje, že pražský magistrát promarnil desítky příležitostí, jak cyklistům a chodcům skutečně výrazně pomoci. Ačkoli čtyři roky staré usnesení městské rady ukládá vytvářet vhodné podmínky pro cyklisty při všech opravách a rekonstrukcích, v praxi se to neděje.

Například zrekonstruovaný Štefánikův most nemá vyhrazené pruhy pro cyklisty, ačkoli to podle Auto*Matu bylo součástí původního projektu. „Lidé na kolech se tak budou muset i po mnohamilionové investici města nebezpečně proplétat mezi auty,“ řekl Tomáš Cach, který vypracoval analýzu o podpoře městské cyklistiky.

Na cyklisty se zapomnělo i na dalších místech v hlavním městě, kde Praha investovala značné prostředky na rekonstrukci vozovky, křižovatky či náměstí. „Na nábřeží Edvarda Beneše a Bubenském nábřeží zbyl po opravách pro cyklisty jen úzký chodníček, v jehož středu jsou navíc občas lampy veřejného osvětlení a zastávky hromadné dopravy,“ dodal Cach.

Čtyřicet milionů na cyklostezky

Pražský magistrát se brání: Nejsme až tak špatní. Argumentuje například tím, že na rozvoj cyklostezek a cyklotras jde letos 40 milionů korun, což je nejvíce v historii.

„Jednoznačnou prioritou je podpora městské hromadné dopravy. Chceme nadále udržet její mimořádně vysoký podíl na celkové dopravě,“ zdůraznil radní pro oblast dopravy Radovan Šteiner. Dodal, že v Praze se městská hromadná doprava podílí na osobní přepravě přibližně 57 procent, zatímco v jiných evropských městech je to mezi 26 a 46 procenty.

Na dopravu jde každý rok třetina pražského rozpočtu. Radní Šteiner připomněl, že se vloni otevřela cestujícím další stanice metra na trase A, nadále se pracuje na prodloužení trasy C. „A začala také výstavba dalšího úseku městského okruhu,“ upozornil Šteiner na stavbu kontroverzní silnice.

Radní pro životní prostředí Petr Štěpánek, sám velký vyznavač jízdy na kole, uznal, že zklidňování dopravy v centru města není dostatečné. Slíbil, že Praha bude napříště při projektování více myslet na cyklisty a chodce.

Jeho kolega z rady Šteiner ovšem tvrdí, že hlavní město to dělá, cyklisté a chodci například dostali více prostoru v Českomoravské a Sokolské ulici.