10. 10. 2006

Na Jižním Městě bydlím již 30 let. S manželem vlastníme domek se zahradou v jeho klidnější části, ve staré zástavbě Chodova. Propojení Jižního Města s dálnicí jsme většinou vnímali jako dobré a výhodné. Rychlé spojení s vnitřní Prahou, rychlá cesta z města ven. V 70. a 80. letech to byla jednoznačná přednost. Dálnice nebyla příliš frekventovaná a val, který vznikl u dálnice tlumil hluk. Obyvatelé bydlící přímo u dálnice nebyli rušeni.

Poslední dobou však hluk zesílil, vnímám jej stále intenzivněji. Totéž tvrdí i naši sousedé. Hluk je obtěžuje stále víc. Snad přibylo více  aut, snad Prahou projíždí stále více nákladních aut a kamionů.
V okolí dálnice vyrostlo v posledních letech několik komerčních center.  Tyto budovy dobře slouží lidem, kteří v nich pracují, pro nás se staly ale nepříjemnou součástí každého dne. Velké skleněné desky odráží hluk, který dálnice vytváří a přenáší ho do dosud klidné městské zástavby. Nepomáhá ani val, nepomáhají ani zavřená okna.
A tak se ptám. Existuje studie, která by tento problém řešila? Jak je možné, že bylo vydáno stavební povolení bez této studie? Zajímá se o tento problém někdo? Měří někdo hluk v okolí dálnice? Co pro nás udělala radnice?
K odhlučnění původní zástavby Chodova val nepomáhá a zřejmě jeho další zvýšení by nepřineslo žádoucí efekt. Je potřebné se tímto problémem zabývat a připravit další možná opatření, kterými by se oblast Chodova zklidnila. Řešení je mnoho, nejsou nereálná. Od příštího roku lze čerpat v celé Praze další prostředky z fondů Evropské unie. Zdroje jsou, nápady také, chybí jenom zájem radnice…