14. 7. 2006

V sérii článků o hluku v hlavním městě Praze (ze dne 28. 6.) se nashromáždilo několik zavádějících informací – zejména radní Gregar a hlavní hygienik Prahy Vladimír Polanecký neříkají Pražanům pravdu.

Předně, hlavním viníkem nadměrného hluku v Praze není městská hromadná doprava, jak tvrdí Polanecký, ale auta. Právě vydaná oficiální ročenka Praha – životní prostředí jasně říká: „Nejvýznamnějším zdrojem nadměrného hluku působícího na největší počet obyvatel města je automobilová doprava. Počet automobilů i dopravní výkon se stále zvyšují. (…) Stav povrchu vozovek v řadě případů přispívá ke zvýšení hlučnosti, protihlukové zábrany jsou realizovány jen na malé části komunikační sítě. Na nejrušnějších komunikacích v Praze dosahují ekvivalentní hladiny hluku v denním období hodnot až 80 dB…“ Totéž tvrzení najdeme ale i v ročence z roku minulého, předminulého, předpředminulého…

A jaké řešení nabízí vedení města: radní Gregar (ODS) si posteskl, že „Investice do protihlukových opatření jsou tak velké, že na ně město zkrátka nemá. Ty částky se pohybují v miliardách.“ Město nemá na výsadbu stromů (ošklivě nazývané izolační zeleň), výměnu oken a úpravu povrchu vozovek, ale intenzivně připravuje výstavbu nových kapacitních komunikací za více než 60 miliard korun! Jedna z nich – Městský okruh – má již za tři roky přivést do ulice v Holešovičkách (v článku též zmiňované) 50 000 nových automobilů denně. Hlavní pražský hygienik Vladimír Polanecký a shodou okolností též zastupitel hlavního města Prahy (za ČSSD) pak hájí zájmy Pražanů stejně špatně. Polanecký dosud nevyužil zákonem dané pravomoci a správci komunikací TSK neudělil pokutu za nedodržení hlukových limitů a za zcela nevyhovující tempo odstraňování nadlimitního hluku z automobilové dopravy. Nepomáhá ani občanům v prosazování jejich práva na výměnu oken na náklady města v těch lokalitách, kde jsou normy překračovány nejvíce. Lidé bydlící např. podél severojižní magistrály, ve Veletržní nebo Svatovítské či Evropské mají na takovou výměnu nárok okamžitě a pan Polanecký to ví! Nutno dodat, že protihluková okna jsou jen náplastí na neutěšený stav, nikoli koncepčním řešením. Tím je masivní investice do veřejné dopravy a konkrétně co nejrychlejší nákup nových a tichých tramvají (např. Vídeň a Berlín jsou důkazem, že takové tramvaje existují) a postupné omezování individuální automobilové dopravy.

Petra Kolínská Lídr Strany zelených do podzimních komunálních voleb v Praze, předsedkyně KO Praha