10. 9. 2012

Praha – Radikální změna jízdních řádů a tras pražské hromadné dopravy přinese některým cestujícím ještě jedno nemilé překvapení: za jízdu si připlatí, byť se ceny jízdného nezvyšují.

Zdražení se týká těch, kteří si kupují jednorázové jízdenky a dosud jim třeba při cestě do práce stačil nejlevnější lístek za 24 korun na půl hodiny.
Jelikož se od září mnoha lidem cesta po jejich trase prodlouží, může se stát, že se do půlhodinového tarifu už nevejdou a budou si muset pořídit dražší lístek na 90 minut za 32 korun. Při cestě tam a zpátky tak zaplatí každý den o 16 korun navíc.
Tramvaj číslo 12 má odbočku

Týkat se to může například lidí, kteří cestují z Barrandova nebo Hlubočep na Strossmayerovo náměstí. Přímá tramvaj číslo 12 už totiž nejede po nábřeží, ale na Malostranské odbočuje Chotkovými sady na Letnou. Jízda se touto odbočkou protáhne a o několik minut překročí půl hodiny.
„Riziková“ bude i jízda ze Strašnic na náměstí I. P. Pavlova, kam před změnou jezdila přímo tramvaj číslo 11. Jenže teď budou muset lidé, kteří nastoupí třeba na konečné zastávce Černokostelecká, přestoupit, třeba na Olšanských hřbitovech z pětky do desítky.
A teď počítejme: Z Černokostelecké na Olšanské hřbitovy to je podle jízdního řádu 10 minut a odtud na I. P. Pavlova dalších 10 minut. Jenže: mimo špičku je interval mezi tramvajemi dalších 10 minut. Cestující tak může přijet těsně před vypršením půlhodinového tarifu, ale i krátce po něm, stačí malá prodleva tramvaje.
K bazénu místo 20 minut 40

Další příklady uvedli čtenáři Aktuálně.cz, kteří do redakce napsali své zkušenosti se změnou jízdních řádů.
„Například linka 205 byla pro mě dosud výhodná, protože jsem s ní jela přímo od bydliště k bazénu. Nyní je zkrácena tak, že budu dvakrát přestupovat, nejdřív na Kačerově a pak na Budějovické, takže místo necelých 20 minut pojedu zhruba 40,“ napsala paní Terizejská.
Čtenářka Spilková se změnou jízdního řádu dostává při cestě do zaměstnání na hranu půlhodinového tarifu.
„Linka, která mi jela do práce, byla perfektní. Zrušili ji a já budu muset přestupovat. Z 20minutové cesty se mi to prodlouží na 30 minut, o ostatních linkách nemluvě,“ napsala Spilková, která by uvítala, kdyby se jízdní řád vrátil do původního stavu.
Do práce až o 15 minut déle

Cesta do práce se prodlouží i paní Svobodové, jak napsala do Aktuálně.cz: „Od září se mi cesta do práce výrazně zhorší. Jezdila jsem busem 123 na Knížecí a nyní budu muset přestupovat na jiný autobus, například 167, u kterého pro jistotu ještě prodloužili interval.“
„Mě osobně se to dotýká tím, že pro cestu do zaměstnání musím teď počítat zhruba o 10 až 15 minut víc, protože musím přestupovat,“ sdělil Radek Lorenc.
Jsou i ti, co si pomohou

Na druhou stranu se některým Pražanům cestování zjednoduší a zkrátí. Třeba pro Sandru Kisić.
„Když jsem viděla neuvěřitelnou změnu 118, tak jsem se celá rozzářila. Ještě za dob střední školy jsme se spolužáky dumali přesně nad tímto – jak skvělé by bylo mít autobus z Budějovické až na Smíchovské nádraží… a ono se to splnilo,“ uvedla Kisić.
„A co víc, bydlím na zastávce Pod Pekařkou, kam přesně ta 118 jezdí, takže nemusím jako dříve jezdit jednu zastávku autobusem na Dvorce, pak jednu zastávku tramvají z Dvorců na Přístaviště a pak zas jak blázen dvě zastávky autobusem z Přístaviště,“ dodala Kisić.

Zdroj: Aktuálně.cz
http://aktualne.centrum.cz/domaci/regiony/praha/clanek.phtml?id=756030