18. 9. 2007

Pražané zaplatí příští rok za přestupní lístek na MHD možná o deset korun víc než nyní. Takový návrh prý leží v městské radě, která bude o nových tarifech jednat pravděpodobně v říjnu. Nepopulární krok chtějí politici udělat co nejdříve, do voleb totiž zbývají tři roky.

Možností je několik, řekl ČTK pod podmínkou anonymity jeden z členů představenstva. Například základní přestupní jízdenka za 20 korun by mohla stát 30 korun. Nepřestupní lístek za 14 korun by mohl být o šest korun
dražší, nebo by mohl být zrušen.

Otevřená je podle zdroje i otázka zvýšení cen předplatních kuponů. Nejrazantnější varianta prý počítá s tím, že roční časová jízdenka by mohla podražit z nynějších 4150 na 5200 korun.

Důvodů pro zvýšení jízdného je podle generálního ředitele Dopravního podniku Martina Dvořáka několik. Rozšiřuje se infrastruktura, příští rok se například otevřou tři nové stanice metra, uvedl. Dopravní podnik chce získat dostatek peněz na další velké investice.

Naposledy jízdné zdražilo v červenci 2005. V magistrátních kuloárech se říká i to, že teď je na zdražení ideální doba. Jsou tři roky do nových voleb a později zdražovat by prý bylo politicky neúnosné.

Zdražení navrhl auditor
Navíc auditor, který strávil nad účetními knihami Dopravního podniku několik měsíců, vynesl jasný soud: Musíte zdražit. Podle něj se z vybraného jízdného pokryje sotva třetina nákladů, zbytek doplácí město.

Přitom příklady ze zahraničí stojí na jeho straně: v Hamburku přispějí cestující dopravákům do rozpočtu pětaosmdesáti procenty, ve Vídni šedesáti a v Budapešti jednačtyřiceti.

„Zdražení je nevyhnutelné,“ tvrdí radní pro dopravu Radovan Šteiner. Podle něj by nejdříve mohlo jednorázové jízdné i předplatné kupony zdražit od Nového roku, spíše však až v jeho polovině. Nejpozději do konce volebního období, tedy roku 2010.

Přitom důvody, proč nezdražovat, také existují. Jsou sice méně hmatatelné a špatně se počítají, ale nejsou o nic méně závažné než čísla ekonomů. Patří k nim vstřícnost zaměstnanců dopravního podniku, čistota tramvají a autobusů, dodržování jízdních řádů nebo možnost koupit si kupony bez front a s platební kartou v ruce.

Redakce MF DNES se rozhodla pojmenovat deset nejdůležitějších problémů, se kterými se cestující dennodenně setkávají. Nechybí ani vlastní zkušenosti redaktorů z terénu a odpovědi ředitele Dvořáka.