30. 9. 2010

Zelené Jižní Město – Program Strany
zelených pro Prahu 11 

Financování

Až Vám budou slibovat,
zeptejte se, kde na to vezmou.

Sliby chyby, aneb za vše se dnes
platí. Od roku 2008 do roku 2010 získala
naše městská část více než 150 miliónů
korun z fondů EU. V této době byl předsedou Komise pro fondy a
partnerská města zelený zastupitel Jakub Ježek. I nadále chceme pokračovat
v nastoleném trendu a využít fondy Evropské unie v maximální možné
míře.

  •  Zaměříme se především na zateplení a energetické úspory budov v majetku městské části,
    čímž uspoříme výdaje za energie, z těchto prostředků chceme rovněž
    financovat revitalizaci území na Praze 11.
  • Další finanční prostředky chceme ušetřit v oblasti mediální politiky,
    kam se podle nás vynakládají zbytečně velké finance.
  • Přehodnotíme
    projekt SISI
    , který stojí obecní pokladnu zhruba milion a půl korun
    měsíčně. Víme, že stejných výsledků lze dosáhnout za méně peněz.
  • Při vyjednávání se soukromými investory budeme
    důsledně požadovat, aby část svého zisku
    vložili zpět do Prahy 11
    a odškodnili tak obyvatele za průběh stavby.
    Z těchto prostředků chceme financovat opravy chodníků a dětských hřišť.
  • Chceme podporovat
    neziskové organizace
    při jejich žádostech o granty, neboť i ony se nemalou
    měrou podílejí na dění v městské části a každá koruna, která je díky nim
    investována do Prahy 11, je neocenitelná.
  • Při tvorbě a schvalování rozpočtu chceme
    maximálně omezit neefektivní vynakládání finančních prostředků obce. U
    jednotlivých položek rozpočtu je třeba důsledně vycházet ze skutečných potřeb
    městské části.
  • Smysluplnost, hospodárnost a efektivita
    musí být hlavním kritériem v nakládání s finančními prostředky
    městské části.

Rozvoj Prahy 11

Chcete
aby se Jižní Město opět stalo jen noclehárnou bez aktivního trávení volného času?
Pak volte ty, kteří jsou vždy proti všemu. My posuzujeme každý projekt zvlášť a
hledáme rozumný kompromis, aby nedošlo ke zhoršování kvality bydlení místních
obyvatel.
 

Jižní Město je nedokončené. Můžeme s tím nesouhlasit,
můžeme o tom hovořit, ale slovy klasika – to je tak vše, co s tím můžeme
dělat. Nedokončené Jižní Město však nutně neznamená zástavbu novými bytovými
domy, nárůst dopravy a přetížené stanice MHD.

  •  Nesouhlasíme s postupem, jakým je
    prosazován projekt Velké Roztyly. Domníváme se, že část území, především
    podél dálnice, je vhodná k zástavbě. Zbytek území by měl být
    zrevitalizován především pro funkci sportu a odpočinku. Vytvoří se tím i
    nárazníkový pás zeleně podél lesoparku, aby les nebyl tímto projektem poškozen.
    Tento projekt nebudeme podporovat, pokud nebude řádně vyřešena doprava a
    parkování.
  •  Jsme pro rekonstrukci pochozí zóny Háje. Rekonstrukce musí být ale provedena citlivě
    s důrazem na kvalitu bydlení lidí v okolí. Budeme prosazovat vznik
    nových odpočinkových ploch a miniparků. Jako u všeho budeme požadovat důkladně
    vyřešenou dopravní situaci. Nepodpoříme žádnou variantu, která by zhoršila
    bydlení lidí v okolí pochozí zóny.
  •  Nesouhlasíme s vývojem kauzy Trojmezí. Nepodpoříme žádnou variantu,
    která by otevírala Klapálkovu nebo Milínskou ulici jako příjezd do zamýšleného
    projektu Trojmezí. Prosazovali jsme, prosazujeme a budeme prosazovat vytvoření
    celoměstsky významného lesoparku, který by propojil Hostivařský lesopark
    s přírodní památkou Meandry Botiče a Záběhlickým parkem. Podél ulice
    Mírového hnutí, vedle zamýšleného vodního světa, budeme prosazovat vznik dalších sportovišť a přeměnu
    retenčních nádrží na veřejné koupaliště.
  •  Souhlasíme s uvažovaným vybudováním
    tramvajové tratě z Hostivaře na Jižní Město.
  •  Budeme pokračovat v motivační soutěži Regenerace Jižního Města. Chceme však
    vytvořit podobnou soutěž i pro majitele
    rodinných domů
    a motivovat i je k rekonstrukci domů. Formou osvěty,
    vzdělávání a drobných půjček, či příspěvků chceme motivovat k využívání
    státních dotací, jako např. program PANEL
    či Zelená úsporám.

Životní prostředí, kultura, sport a
volný čas

Zeleň, čistota, dostatečné kulturní,
společenské a sportovní vyžití, to jsou základní předpoklady zdravého sídliště
jednadvacátého století.

  • V Praze 11 musí být vybudován sběrný dvůr. Není možné, aby
    osmdesátitisícové město nemělo vlastní sběrný dvůr.
  • Budeme prosazovat doplnění občanské vybavenosti,
    a to včetně izolačních pásů zeleně a
    odpočinkových ploch.
  • Holubi na Jižním Městě začínají představovat
    velký problém. Ve spolupráci s ornitology a ochránci zvířat navrhneme
    taková opatření, abychom radikálně
    snížili populaci holubů
    v Praze 11. Základem je úklid Jižního Města a
    odchov dravců.
  • Úklid
    a čistota je pro nás prioritou.
     Standardní odpadkové koše chceme rozšířit o koše na tříděný odpad.
    Zefektivníme a zlevníme některé služby v oblasti životního prostředí,
    především sekání trávy, a ušetřené prostředky použijeme na úklid.
  • V Centrálním parku vybudujeme dětské vodní hřiště s restaurací a
    kvalitním zázemím pro malé děti.
  • Kulturní i sportovní vyžití v Praze 11 je
    na solidní úrovni a podle našeho názoru se i navzdory hospodářské krizi nesmí snížit objem finančních prostředků
    vynakládaných v této oblasti. Rozšířením grantového programu chceme více
    podpořit neziskové organizace.

Školství

Téměř 7 000 dětí v mateřských a základních
školách zavazuje. Hlavními úkoly městské části jako zřizovatele je pečovat o
stavebně technický stav budov a pozemků a pomocí vhodných finančních nástrojů
podporovat důležité oblasti výchovy a vzdělávání.

  • Je potřeba pokračovat v nutných
    regeneracích školních budov
    (zejm. MŠ Janouchova, Modletická, ZŠ Campanus,
    Pošepného, Ke Kateřinkám). Na tyto finančně náročné akce chceme získat alespoň
    část peněz z evropských fondů.
  • Nedílnou součástí školských zařízení jsou i zahrady
    a školní hřiště. Naším cílem je, aby se vyrovnaly podmínky pro děti ve všech
    školských zařízeních. Znamená to nejen
    dokončení úprav a vybavení
    zahrad mateřských škol
     (i u
    detašovaných pracovišť), ale i
    dobudování potřebných sportovišť na školních
    hřištích
    základních škol.
  • Chceme realizovat nutnou rekonstrukci posledního
    původního
    školního hřiště u ZŠ Ke Kateřinkám. Pro tento projekt budeme hledat
    strategického partnera.
  • Při financování a vybavování školských zařízení je
    jednou z našich priorit
    maximální využívání moderních informačních
    technologií.
  • Pomocí grantových programů chceme podporovat
    vybrané okruhy výchovy a vzdělávání v mateřských a základních školách
    (výuka jazyků, netradiční formy výuky, sport, kultura, prevence rizikového chování
    dětí, ochrana životního prostředí atd.).
  • Novinkou v oblasti školství je zřízení
    Nadačního studijního fondu
    , kterým by městská část finančně pomáhala a
    odměňovala jak žáky a studenty s vynikajícími studijními výsledky, tak i
    ty mimořádně nadané.

Doprava

 Auto není nepřítel. Je
to věc, o kterou se musíme starat tak, aby nám nepřerostla přes hlavu.
 

  • Velkým problém Prahy 11 stále
    zůstává parkování. Vzhledem k rozvoji městské části se k tomu
    v některých částech přidává i dopravní obslužnost. Chceme vytvořit vhodné
    podmínky a podpořit cyklistickou a pěší dopravu. Každý stavební záměr musí být
    posuzován nejen z hlediska dopravy v dané lokalitě, ale vzhledem
    k celému Jižnímu Městu, neboť auta se do dané lokality nedostanou mávnutím
    kouzelného proutku, ale musí vždy částí Prahy 11 projet.
  • Chceme vynaložit větší finanční prostředky a
    úsilí do oprav chodníků. Chceme bezbariérovou Prahu 11. A budeme se snažit domluvit
    s Dopravním podnikem hl. m. Prahy na vybudování bezbariérových přístupů do metra i ve stanicích Roztyly, Opatov a
    Háje.
  • Budeme prosazovat zřízení a výstavbu nových cyklostezek a cyklotras tak, aby byly
    co nejdůkladněji odděleny od automobilové i pěší dopravy. Chceme v Praze
    11 zřídit veřejné půjčovny kol a hlídaná stání pro kola, aby bylo možné
    snadněji se dostat z místa bydliště na metro, či autobus.
  • Problém parkování musí být řešen velmi citlivě. Nesouhlasíme se zákazy v okamžiku, kdy
    není dostatek alternativních míst. Naopak souhlasíme s tím, že auta by
    se měla vytlačit z centra sídliště na jeho okraj, ale tam pak musí být
    záruka volného a bezpečného stání. Jednoduchou betonovou nástavbou chceme
    zdvojnásobit počet parkovacích míst na okrajích sídlišť. Na tato parkoviště
    chceme veřejný kamerový systém a častější návštěvy policejních hlídek. Budeme
    prosazovat vyvážený poměr mezi placenými a neplacenými parkovišti. Každý, kdo
    má auto musí vědět, že k autu je normální si zajistit i parkování. Na
    druhou stranu však chápeme, že jsou občané, kteří si nemohou dovolit platit
    hlídané stání a jsou na svém autě závislí (např. pracovně).
  • Jedna z dalších možností, jak řešit
    parkování uvnitř sídlišť, je výstavba parkovacích věží, např. na bocích
    panelových domů apod.

Otevřenost a komunikace s veřejností

  • Budeme požadovat, aby na webových stránkách
    městské části byla rubrika, ve které budou zveřejněna veškerá výběrová řízení a jejich výsledky. Chceme omezit na minimum
    neveřejné dokumenty.
  • Budeme požadovat zřízení rubriky na webových
    stránkách a v časopisu Klíč, kde budou uveřejňovány stavební záměry na Jižním Městě a vyjádření odpovědných radních.
  • Na webových stránkách městské části vytvoříme přehledné
    zápisy z jednání Rady městské části a Zastupitelstva městské části, ze
    kterých bude jasné, jak který radní, či zastupitel hlasoval. Chceme tak posílit
    osobní zodpovědnost každého radního, zastupitele.