29. 2. 2016

Jihoměstská politická debata získala nové téma v podobě úvah o odtržení Prahy 11 od metropole, které poněkud nečekaně otevřel článek v na serveru týdeníku Echo15. Jak se posléze ukázalo, nešlo o plánovaný vzkaz starosty Štylera. Informace sice zazněla o několik týdnů dříve na debatě vedení městské části s občany, dle všech indicií se však nejednalo o aktuálně připravované řešení.

Pokud se na celou věc podíváme podrobněji, je zřejmé, že ve srovnání s obcemi disponují městské části pouze omezenými kompetencemi. To se týká jak správy území a jeho dalšího rozvoje, tak možnosti regulovat vyhláškami parkování či výherní automaty, ale i výše veřejných rozpočtů. Přepočteno na obyvatele disponuje magistrát výrazně vyšším rozpočtem (46 600 Kč/ob.) než Praha 11 (7900 Kč/ob.), zároveň magistrát zajišťuje většinu služeb, z nichž největší výdaje spolkne doprava. Pokud by se Jižní město stalo samostatnou obcí, je pravděpodobné, že by si finančně polepšilo a to i po odečtení mandatorních výdajů.

Daná problematika má však celou řadu překážek a argumentů proti:

a) Praha 11 sousedí pouze s dalšími pražskými částmi a tudíž se, podle zákona o HMP, nemůže sama odtrhnout.  Přidat by se musela některá okrajová část, jako je Újezd nebo Šeberov.

b) Samotný proces majetkového vypořádání mezi MČ P11 a HMP plus další administrativní úkony jako výměna různých průkazů by spolykal desítky až stovky milionů korun.

c) Celá řada dopravních staveb, infrastruktura a služby mohou být efektivně řešeny pouze na celopražské úrovni.

Zelení v Praze 11 považují za důležité, aby nepřevážila radikalita nad racionalitou. Zastáváme princip subsidiarity (řešení problémů na nejnižší možné úrovni ). Například v roce 2015 Strana zelených pomohla k navýšení příspěvku, který MČ dostávají od magistrátu z 2600 na 2900 Kč na obyvatele. Současně je však nutné respektovat logickou strukturu urbanistického celku, který Praha bezesporu tvoří.

Prvním krokem ke zlepšení situace by měla být efektivnější komunikace mezi magistrátem a městskými částmi tak, jak se o to například snažil zelený náměstek pro územní rozvoj Matěj Stropnický. Rovněž je na místě vyhodnotit, zda posílit pravomoci MČ tam, kde to dává smysl (parkování, regulace hazardu a jiné). Otázkou zůstává i další případné navýšení rozpočtů MČ. Ovšem ještě důležitější je, aby existovala vůle investovat a přerozdělovat prostředky HMP maximálně spravedlivě, aby se na všechny MČ dostávalo srovnatelně bez ohledu na politický dres a osobní kontakty.